BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ
PROJE KOORDİNASYON OFİSİ YÖNERGESİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönergenin amacı, ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma ve geliştirme projeleri ile ilgili tüm konularda Balıkesir Üniversitesinin öngördüğü stratejik amaçlar doğrultusunda hızlı, etkili ve verimli hizmeti sunacak Balıkesir Üniversitesi Proje Koordinasyon Ofisi’nin yönetim, çalışma usul ve esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönerge, projelerin teşvik edilmesi, ulusal ve uluslararası bilimsel destek fırsatlarının duyurulması, projelerin başvurusu, desteklenen projelerin izlenmesi, projelerin mali yönetimlerinin yürütülmesi esnasında karşılaşılan sorunlara Üniversite düzeyinde çözümler oluşturarak bir bütünlük sağlanması, projelerin hazırlanması sırasında teknik konularda destek verilmesi, bilimsel araştırmaların teşvik edilmesi ile Üniversitede geliştirilen projelerin yatırımcılara tanıtılarak projelerin lisanslanması ve ticarileştirilmesine ilişkin olarak danışmanlık verilmesi konularındaki tüm faaliyetlerin yürütülmesine ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) 2547 sayılı Kanuna ve Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma Projeleri Hakkındaki Yönetmeliğe dayanılarak çıkarılmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönergede geçen;
a) Üniversite: Balıkesir Üniversitesini,
b) Rektör: Balıkesir Üniversitesi Rektörünü,
c) Senato: Balıkesir Üniversitesi Senatosunu,
ç) Akademik Birim: Balıkesir Üniversitesine bağlı Enstitüleri, Fakülteleri, Yüksekokulları, Meslek Yüksekokullarını, Araştırma ve Uygulama Merkezlerini ve Rektörlüğe bağlı Bölümleri,
ç) İlgili Birimler: Üniversite Genel Sekreterliği, Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı, İdari ve Mali İşler Daire Başkanlığı, Personel Daire Başkanlığı, Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğünü ve Uluslararası İlişkiler Ofisini,
d) Proje Koordinasyon Ofisi: Balıkesir Üniversitesi Proje Koordinasyon Ofisini,
e) Koordinatör: Proje Koordinasyon Ofisi Koordinatörünü,
f) Koordinatör Yardımcısı: Proje Koordinasyon Ofisi Koordinatör Yardımcısını,
g) Birim sorumlusu: Proje Koordinasyon Ofisi alt birimlerinin sorumlularını,
h) Mentör: Projelere bilimsel ve teknik destek sağlayacak, daha önce bu projelerde yürütücülük yapmış öğretim elemanlarını,
ı) Proje: Ulusal ve Uluslararası projeleri,
i) Ulusal Projeler: BAP, TÜBİTAK, DPT, BOREN, Kalkınma Ajansları, ARGE, Bakanlık Destekli Projeler vb. ulusal kaynaklı projeleri,
j) Uluslararası Projeler: AB Fonlarından desteklenen tüm projeler ile EUREKA, NSF, OECD, FAO, NIH, EUROSTAR gibi dış kaynaklı uluslararası projeleri,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Proje Koordinasyon Ofisinin Amaçları ve Faaliyet Alanları
Proje Koordinasyon Ofisinin faaliyetleri ve görevleri
MADDE 5- (1) Proje Koordinasyon Ofisi, Üniversite bünyesinde yürütülen veya yürütülecek olan projelerin başvuru ve yürütme süreçlerinin farklı aşamalarında öğretim elemanlarına mevzuat, teknik ve bütçe konularında hizmet vermek, faaliyet alanları ile ilgili olarak Akademik ve ilgili Birimler arasında koordinasyonu sağlayarak hizmetlerin etkin ve kapsamlı şekilde yürütülmesini sağlamak faaliyetleri kapsamında;
a) Üniversitenin araştırma politikaları, stratejileri ve öncelikleri doğrultusunda araştırma ve geliştirmeye yönelik projelerin teşvik edilmesini sağlamak,
b) Ulusal ve uluslararası proje destek programlarını izlemek ve proje teklif çağrılarını ilgili kişi ve akademik birimlere etkin biçimde duyurmak,
c) Üniversitenin disiplinlerarası ve çok disiplinli yetkinliklerini etki yaratacak projelerle daha fazla harekete geçirmek için çalışmalar yapmak,
ç) Üniversite içinde iş birliklerine öncülük etmek,
d) Projenin hazırlanması, sunulması ve yönetilmesi aşamalarında öğretim elemanlarına teknik destek vermek ve gerektiğinde eğitim programı düzenlemek,
e) Ulusal ve uluslararası projelerde özgün değer, yaygın etki ve yapılabilirlik konularında proje yürütücülerine mentörlük hizmeti vermek,
f) Üniversite, sanayi, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin katılımı ile ortak projeler üretilmesini sağlamak,
g) Proje gruplarının yurtiçi ve yurtdışı paydaşlarıyla iletişimini özendirerek ortak çalışmalar yürütülmesini teşvik etmek,
ğ) Proje çıktılarına ait varsa fikri mülkiyet haklarının korunması ile ilgili konularda destek olmak ve üniversitede yenileşimin (inovasyon) gelişmesini sağlamak,
h) Alt yapı imkanlarının etkin biçimde kullanılmasını sağlayıcı yaklaşımlar geliştirmek,
ı) Projelerin izlenmesi, araştırma performansının ölçülmesi ve değerlendirilmesine yönelik olan bilimsel araştırma projeleri veri tabanının oluşturulmasın sağlamak.
i) Balıkesir Üniversitesi Teknoloji Transfer Ofisi ve Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi ile koordineli çalışmak,
görevlerini yerine getirir.
Proje Koordinasyon Ofisi alt birimleri
MADDE 6- (1) Proje Koordinasyon Ofisinin alt birimleri şunlardır:
a) Uluslararası Projeler Birimi (AB ÇP ve diğer uluslararası projeler),
b) Ulusal Projeler Birimi (TÜBİTAK, DPT, diğer),
c) Araştırma Koordinasyon Birimi,
(2) Birimlerin çalışma esasları şu şekildedir:
a) Uluslararası Projeler Birimi: Uluslararası Projeler Birimi, Üniversitedeki bilim insanlarının araştırma projelerine uluslararası fon sağlanması için gerekli alt yapı çalışmalarını yapar. Aynı zamanda kaynak sağlanan bu projelerin ilgili ulusal mevzuat ve sözleşme kurallarına uygun olarak yürütülmesini sağlar. Uluslararası Projeler Birimi Üniversite personelinin mevcut dış finansman olanakları hakkında iyi bilgilendirilmiş olmasını sağlamak için Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu ile işbirliği içinde çalışır.
b) Ulusal Projeler Birimi: Ulusal Projeler Birimi, Üniversitenin araştırmacıları tarafından ve ulusal kaynaklardan sağlanan fonlarla yapılan araştırma projelerinin nicelik ve nitelik olarak geliştirilmesine yönelik destek faaliyetlerinden sorumludur. Birim, başta TÜBİTAK vb. olmak üzere araştırmayı desteklemek için mevcut olan ulusal finansman kaynaklarını değerlendiren araştırma projelerinin başvuru öncesinden sonlanma sonrasına kadar giden tüm süreçte araştırmacıların ihtiyacı olan idari ve mali süreç desteğinin Üniversite tarafından sağlanmasını koordine etmektedir. Bu göreve dahil olan faaliyetler; Ulusal fon kaynaklarının araştırmacılarca bilinirliğinin artırılması için tanıtım, proje yönetimi ile ilgili idari ve mali süreç desteği, proje sonuçlarının ve başarı öykülerini etkinliğini desteklemek için yayılım, proje teklifi hazırlama ve yürütme konularında rehberlik ve eğitim gibi çalışmalardır.
c) Araştırma Koordinasyon Birimi: Üniversitenin öğretim elemanları ya da araştırma merkezleri arasında iş birliklerini artıracak çalışma ortamlarının oluşturulmasına öncülük etmektir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yönetim Organları ve Görevleri
Proje Koordinasyon Ofisi yönetim birimleri
MADDE 7- (1) Proje Koordinasyon Ofisi Yönetim Birimleri şunlardır:
a) Proje Koordinasyon Ofisi Başkanı.
b) Proje Koordinasyon Ofisi Koordinatörü.
c) Proje Koordinasyon Ofisi Koordinatör Yardımcısı.
ç) Proje Koordinasyon Ofisi Yürütme Kurulu.
Proje Koordinasyon Ofisi Başkanı ve görevi
MADDE 8- (1) Proje Koordinasyon Ofisi Başkanlığını Rektör veya Rektörün görevlendireceği Rektör Yardımcısı yürütür.
(2) Proje Koordinasyon Ofisi Başkanının görevleri şunlardır:
a) Proje Koordinasyon Ofisi Yürütme Kuruluna başkanlık etmek.
b) Proje Koordinasyon Ofisi Yürütme Kurulunu toplantıya çağırmak.
c) Proje Koordinasyon Ofisinin yıllık faaliyet raporunu Proje Koordinasyon Ofisi Yürütme Kuruluna teklif etmek.
ç) Proje Koordinasyon Ofisinin yürütmüş olduğu işleri ve faaliyetleri denetlenmek.
Proje Koordinasyon Ofisi Koordinatörü ve görevleri
MADDE 9- (1) Proje Koordinasyon Ofisi Koordinatörü, Rektör tarafından Üniversitenin öğretim üyeleri arasından üç yıl süreyle görevlendirir. Gerekli görülmesi durumunda sürenin sona ermesi beklenmeksizin aynı usulle görevi sona erdirilebilir.
(2) Proje Koordinasyon Ofisi Koordinatörünün görevleri şunlardır:
a) Proje Koordinasyon Ofisi Yürütme Kurulunun gündemini hazırlamak.
c) Proje Koordinasyon Ofisinin çalışmalarını düzenlemek.
ç) Proje Koordinasyon Ofisinin çalışma ve yönetimi ile ilgili konularında alınan kararları uygulamak.
d) Proje Koordinasyon Ofisi ve Üniversitede yürütülen projeler sürecinde görev alan tüm birimlerin, proje gruplarının ve personelin düzenli ve etkin çalışmasını sağlamak.
e) Proje Koordinasyon Ofisinin yıllık faaliyet raporunu ve bir sonraki yıla ait yıllık çalışma programını hazırlamak ve Proje Koordinasyon Ofisi Yürütme Kurulunda görüşülmek üzere Proje Koordinasyon Ofisi Başkanına sunmak.
Proje Koordinasyon Ofisi Koordinatör Yardımcısı ve görevleri
MADDE 10- (1) Proje Koordinasyon Ofisi Koordinatör Yardımcısı, Rektör tarafından Proje Koordinasyon Ofisi çalışmalarına yardımcı olmak üzere Üniversite öğretim üyeleri arasından üç yıl için görevlendirilir. En fazla iki Proje Koordinasyon Ofisi Koordinatör Yardımcısı görevlendirilebilir. Proje Koordinasyon Ofisi Koordinatörün görev süresinin dolması veya herhangi bir sebeple görevinden ayrılması halinde Proje Koordinasyon Ofisi Koordinatör Yardımcısının da görevi sona erer. Gerekli görüldüğünde Rektör tarafından Proje Koordinasyon Ofisi Koordinatör yardımcısı görevden alınabilir.
(2) Proje Koordinasyon Ofisi Koordinatör Yardımcısının görevleri şunlardır:
a) Proje Koordinasyon Ofisi Koordinatörü tarafından yapılan iş bölümlerine uygun olarak verilen görevleri yürütmek.
b) Proje Koordinasyon Ofisi Koordinatörü görevde bulunmadığı zamanlarda Proje Koordinasyon Ofisi Koordinatörüne vekalet etmek.
c) Alt Birimleri yönlendirmek, arasında iletişimi ve bilgilendirmeyi sağlamak.
Proje Koordinasyon Ofisi Yürütme Kurulu ve görevleri
MADDE 11- (1) Proje Koordinasyon Ofisi Yürütme Kurulu; öncelikli olarak son beş yılda SCI, SSCI Expanded, AHCI Arts, Educational lndex, API (Architectural Publication [ndex), AI (Art Index), DAII (Desing and Applied Arts lndex) dahilindeki dergilerde yayını, yayınlarına atıfı bulunan, ulusal veya uluslararası projelerde yürütücü veya araştırmacı olan Üniversite öğretim üyeleri arasından ve Proje Koordinasyon Ofisi Koordinatörünün önerisi Proje Koordinasyon Ofisi Başkanının teklifi üzerine 3 yıl süreyle Rektör tarafından görevlendirilen en az beş üyeden oluşur.
(2) Üniversitenin Teknoloji Transfer Ofisi Koordinatörü ve Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi Koordinatörü Proje Koordinasyon Ofisi Yürütme Kurulunun doğal üyesidir.
(3) Görev süresi dolan Proje Koordinasyon Ofisi Yürütme Kurulu üyesi yeniden görevlendirilebilir. Görev süresi dolmadan ayrılan üyenin yerine, üç yıl için yeni bir üye görevlendirilir.
(4) Yürütme Kurulu, Proje Koordinasyon Ofisi Başkanının çağrısı üzerine toplanır.
(5) Yürütme Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Proje Koordinasyon Ofisinin çalışmalarına ilişkin usul ve esasları belirlemek.
b) Üniversitenin bilimsel araştırmalarla ilgili stratejik planlarının oluşturulması ve gerçekleştirilmesine yönelik faaliyetlerde bulunmak.
c) Üniversitede yürütülen bilimsel projelerin nitelik ve niceliğinin geliştirilmesine yönelik faaliyetlerde bulunmak.
ç) Bilimsel araştırmalara ait çalışma alanları ile ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla iş birliğinin belirlenmesine ilişkin konularda çalışma ve değerlendirilmelerde bulunmak.
d) Üniversitede yürütülen bilimsel etkinliklerin ulusal ve uluslararası alanda yaygın biçimde duyurulması ile ilgili konularda çalışma ve değerlendirmelerde bulunmak.
Alt Birimler ve görevleri
MADDE 12- (1) Alt Birimler; Proje Koordinasyon Ofisi Koordinatörü tarafından her birimde en fazla 3 kişi olacak şekilde Üniversitenin öğretim elemanları arasından, Proje Koordinasyon Ofisi Alt Birimlerini temsil etmek üzere 3 yıl için önerilen ve Proje Koordinasyon Ofisi Başkanı tarafından teklif edilen ve Rektör tarafından görevlendirilen personelden oluşur. Proje Koordinasyon Ofisi Koordinatörünün görev süresinin dolması veya herhangi bir sebeple görevinden ayrılması halinde alt birim görevlilerinin görevi de sona erer. Gerekli görüldüğünde, Rektör tarafından alt birimlerde değişiklik yapılabilir.
(2) Alt Birimlerin görevleri şunlardır;
a) Üniversitenin öğretim elemanlarını proje hazırlamaya ve sunmaya teşvik etmek.
b) Proje kaynaklarına ilişkin bilgileri etkin bir şekilde birimlerine duyurmak.
c) Proje Koordinasyon Ofisi’nin faaliyetlerine ilişkin birimde bilgilendirme toplantıları yapmak.
ç) Disiplinlerarası çalışma gerektiren projeler için diğer birim temsilcileri ile etkin şekilde çalışmak.
d) Birimlerden gelen görüşleri Proje Koordinasyon Ofisi ile paylaşmak.
Mentörler ve görevleri
MADDE 13- (1) Mentörler, Proje Koordinasyon Ofisi Koordinatörünün önerisi Proje Koordinasyon Ofisi Başkanın teklifi üzerine ulusal ve uluslararası projelerde yürütücü/araştırmacı deneyimine sahip öğretim elemanları arasından destek programlarını temsilen 3 yıl için Rektör tarafından görevlendirilen personelden oluşur. Herhangi bir destek programını temsilen en çok 2 mentör görevlendirilebilir. Proje Koordinasyon Ofisi Koordinatörünün görev süresinin dolması veya herhangi bir sebeple görevinden ayrılması halinde mentörlerin görevi de sona erer.
(2) Mentörlerin görevleri şunlardır:
a) Temsil ettiği destek programına proje hazırlama konusunda teknik destek sağlamak bu konuda araştırmacıları teşvik etmek.
b) Birimlerden gelen görüşleri Proje Koordinasyon Ofisi ile paylaşmak, bilgilendirme ve eğitim toplantıları düzenlemek.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Personel ihtiyacı
MADDE 14- (1) Projeleri Koordinasyon Ofisinin; akademik, teknik ve idari personel ihtiyacı, 2547 sayılı Kanunun uyarınca Rektör tarafından Üniversitede görev yapan personel arasından görevlendirilen personelden karşılanır.
Yürürlükten kaldırılan hüküm
MADDE 15- (1) Senatonun 28.12.2012 tarihli ve 2012/10-13 sayılı kararıyla kabul edilen Balıkesir Üniversitesi Araştırma Projeleri Koordinasyon Ofisi Yönergesi yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 16- (1) Bu Yönerge Senatoda kabul edildiği tarihte yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 17- (1) Bu Yönerge hükümleri Rektör tarafından yürütülür.