BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ
KISMİ ZAMANLI ÖĞRENCİ ÇALIŞTIRMA YÖNERGESİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönerge 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 46 ncı maddesine göre Balıkesir Üniversitesine kayıtlı öğrencilerin ders saati dışındaki boş zamanlarında ilgi ve yetenekleri doğrultusunda geçici işlerde çalıştırılarak, öğrenim giderlerini karşılamaya çalışan öğrencilerimize katkıda bulunmak, uygulama becerisi kazanmaları sağlanarak iş disiplini edinmiş üretken bireyler olarak yetişmelerine destek olmak için çalıştırılacak öğrencilerin sayılarının belirlenmesi, seçimi, işe başlatılması, haftalık çalışma süreleri ile diğer hususları belirlemek amacıyla düzenlenmiştir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönerge, Üniversitede örgün eğitim-öğretim süresi içinde öğrenim gören, disiplin cezası almamış, kısmi zamanlı öğrenci çalıştıran fakülte, yüksekokul, meslek yüksekokulu, enstitü ve rektörlüğe bağlı tüm bölüm, birim ve müdürlüklerinin kısmi zamanlı öğrenci istihdamını kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönerge 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunun 14 üncü maddesi ile Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının 20.10.2009 tarih ve 33918 sayılı yazısı ile bildirilen Yükseköğretim Kurumlarında Kısmi Zamanlı Öğrenci Çalıştırılabilmesine İlişkin Usul ve Esaslarına dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönergede geçen;
a) Üniversite: Balıkesir Üniversitesini,
b) Senato: Balıkesir Üniversitesi Senatosunu,
c) Rektör: Balıkesir Üniversitesi Rektörünü,
ç) Yönetim Kurulu: Balıkesir Üniversitesi Yönetim Kurulunu,
d) Daire Başkanlığı: Balıkesir Üniversitesi Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığını,
e) Kısmi Zamanlı Öğrenci Seçme Komisyonu: Birimlerde kısmi zamanlı olarak çalışacak öğrencileri seçen ve en az 3 kişiden oluşan komisyonu,
f) Birim: Kısmi zamanlı öğrencilerin çalıştırıldığı Fakülte, Yüksekokul, Meslek Yüksekokulu, Enstitü, Daire Başkanlığı ve Rektörlüğe bağlı tüm merkez, bölüm, ünite ve müdürlükleri,
g) Kısmi Zamanlı Öğrenci: Balıkesir Üniversitesi tarafından kısmi zamanlı olarak geçici işlerde çalıştırılan ve işçi sayılmayan öğrenciyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kontenjan Belirlenmesi, Duyuru, Başvuru, Değerlendirme ve Çalışma
Kısmi zamanlı öğrenci çalıştırılması
MADDE 5- (1) Kısmi zamanlı öğrenciler, üniversitenin tüm birimlerinde çalıştırılabilir.
(2) Birim kontenjanları, birimlerin ihtiyaçları, çalıştırma gerekçeleri ve iş tanımları, geçmiş yıllardaki uygulamalar, gözlenen ihtiyaçlar ve elde edilen performanslar ile birimlerin yerine getirmek zorunda oldukları görevler, birimlerin özelliği, insan kaynakları ihtiyacı ile kısmi zamanlı öğrenci çalıştırma maliyeti ve bütçe imkânları dikkate alınarak Daire Başkanın önerisi, ilgili Rektör Yardımcısının teklifi ve Rektör onayı ile belirlenir.
(3) Kontenjanları belirlenmiş olan birimlere Yönetim Kurulunca mali yılbaşında bütçe ayrılması halinde çalıştırılabilir. Kontenjanlar; bütçe gerekçeleri ve hizmete ihtiyaç duyulması/duyulmaması dikkate alınarak Rektör tarafından değiştirilebilir.
(4) Buna göre birimler, kısmi zamanlı öğrenci sayılarını, çalıştırma gerekçesi ve iş tanımları ile birlikte, her yıl Eylül ayının sonuna kadar Daire Başkanlığına taleplerini ilgili birim yöneticisinin imzası ile bildirir.
(5) Yaz döneminde aktif hizmet veren ve bu sebeple öğrenci çalıştırmak isteyen birimler ilgili eğitim öğretim yılı bahar dönemi son gününden yedi iş günü öncesine kadar Daire Başkanlığına taleplerini bildirir. Yaz dönemi kısmi zamanlı öğrenci birim kontenjanı, bütçe imkânları dikkate alınarak Daire Başkanlığı tarafından belirlendikten sonra Rektörün onayına sunulur. Birimler, Rektörlük Makamınca onaylanan kontenjanları dahilinde çalıştırmaya devam etmek istedikleri kısmi zamanlı öğrenciler ile sözleşmelerini uzatır. Sözleşmesini uzatmak istemeyen öğrencilerin yerine yedek aday ile sözleşme yapılır. Yedek aday belirlenemeyen birimlerde kısmi zamanlı öğrenci ihtiyacı olması halinde diğer birimlerin yedek adaylarından karşılanabilir.
(6) Birim kontenjanları, bütçe gerekçeleri ve hizmete ihtiyaç duyulması/duyulmaması dikkate alınarak Rektör tarafından değiştirilebilir.
Duyuru
MADDE 6- (1) Kısmi zamanlı öğrenci çalıştırılacak birimler ve kontenjanları, her eğitim öğretim yılının Ekim ayı başında veya Yükseköğretim Kurumlarında Kısmi Zamanlı Öğrenci Çalıştırılabilmesine İlişkin Usul ve Esaslarının 5. maddesinin 2.fıkrası hükmüne uyularak ihtiyaç duyulan dönemlerde Daire Başkanlığı tarafından Üniversitenin http://sks.balikesir.edu.tr web adresi ile ilgili birimlerin ilan panolarında duyurulur.
(2) Duyuruda, hangi birimlerde ve ne tür işlerde kaç kısmi zamanlı öğrenci çalıştırılacağı, çalıştırılacak işin niteliği, çalıştırılacak öğrencilerde aranan şartlar, haftalık çalışma süreleri ve bir saatlik çalışma karşılığı ödenecek ücret, başvuru için gerekli belgeler, başvuru yeri ve tarihi açıkça belirtilir.
Başvuru ve aranacak şartlar
MADDE 7- (1) Başvuru; Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu tarafından kendilerine burs verilmekte olan veya burs alma şartlarını haiz öğrencilere öncelik verilmek suretiyle aşağıdaki şartları taşıyan öğrenciler kısmi zamanlı öğrenci olarak çalıştırılabilir:
a) Tezsiz yüksek lisans ve özel öğrenci hariç olmak üzere Üniversiteye kayıtlı öğrenci olmak.
b) Disiplin cezası almamış olmak.
c) Kayıt donduran öğrenci veya yabancı uyruklu öğrenci olmamak.
ç) Normal eğitim-öğretim süresi içerisinde öğrenim görüyor olmak.
d) Çalıştırılacak iş için yeterli bilgi, beceri ve yeteneğe sahip olmak.
e) Yetim maaşı ve nafaka hariç, asgari ücret düzeyinde bir gelire sahip olmamak.
f) Daha önce sözleşmeye aykırılık nedeniyle sözleşmesi feshedilmemiş olmak.
g) Kısmi zamanlı çalışma süreleri içerisinde staj yapmamak.
(2) Deprem ve sel gibi doğal afetlerden zarar gördüğünü, şehit ve gazi çocuğu olduğunu belgeleyen öğrenciler ile engelli öğrenciler için sadece normal eğitim-öğretim süresi içerisinde öğrenim görüyor olmak, yabancı uyruklu öğrenci olmamak ve disiplin cezası almamış olmak dışındaki yukarıdaki şartlar aranmaz.
(3) Kısmi Zamanlı Öğrenci olarak çalışmak isteyen öğrenciler, internet adresinde bulunan ve Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı tarafından hazırlanacak Kısmi Zamanlı Öğrenci İş Başvuru Formunu eksiksiz doldurarak belirtilen tarihler aralığında çalışmak istedikleri birime başvuru yaparlar. Eksik bilgi içeren formlar dikkate alınmaz.
(4) Kısmi Zamanlı Öğrenci olarak çalışmak için sadece tek birime başvuru yapılır.
(5) Kısmi zamanlı çalışan öğrenciler usta öğretici veya çalıştırıcı olarak görev yapamazlar.
Başvuruların değerlendirilmesi
MADDE 8- (1) Kısmi zamanlı öğrencilerin seçimi, bu Yönergenin 7 nci maddesindeki şartları taşıyıp taşımadıkları, maddi durumları, haftalık ders programının işe uygunluğu, çalıştırılacakları işe beceri ve yetenek açısından uygunluğu gibi hususlar yönünden çalıştırılacağı birimde oluşturulan komisyon tarafından değerlendirilerek birime ayrılan kontenjan kadar asıl ve asıl sayısı kadar yedek öğrenci belirleyerek Daire Başkanlığına gönderir. Gönderilen liste Daire Başkanlığı tarafından Rektörün onayına sunulur. Onaylanan liste Üniversitenin web sitesi ile birimlerin ilan panolarında duyurulur.
Sözleşme ve sona ermesi
MADDE 9- (1) Kısmi Zamanlı Öğrenci olarak çalışmaya hak kazanan öğrenciler ile Daire Başkanlığı arasında sözleşme imzalanır.
2) Üniversite bu esaslar ve hizmet akdine aykırı durumlarda sözleşmeyi tek taraflı olarak feshetme yetkisine sahiptir.
(3) Sözleşme aşağıdaki hallerde sona erer:
a) Öğrencinin dilekçe ile talebi.
b) Belirlenen takvim döneminin sona ermesi.
c) Birim amirinin gerekçeli olarak sözleşmeyi sona erdirme isteminin yazılı olarak Daire Başkanlığına bildirilmesi.
(4) Ara dönemlerde ihtiyaç olduğu durumda, birimlerce işten ayrılan öğrencinin yerine ilk başvurularda Birim Komisyon listelerinde belirtilen yedek öğrencilere öncelik verilir. Birimlerce çalıştırılmak istenen yedek listedeki öğrenci Daire Başkanlığına bildirilir ve Daire Başkanlığınca SGK işe girişi yapıldıktan sonra öğrenci çalışmaya başlayabilir.
(5) Yedek öğrencinin işi kabul etmediği durumda yerine birim kontenjanı dahilinde Daire Başkanlığından yeni öğrenci talep edilebilir. Daire Başkanlığınca, gelen talepler birleştirilerek ikinci dönem için ilana çıkılır ve öğrenciler birimlerdeki komisyonlar tarafından belirlenir ve Daire Başkanlığınca Rektör onayı alınarak öğrenci giriş işlemleri başlatılır.
Çalışma süresi ve şartları
MADDE 10- (1) Kısmi zamanlı öğrenci olarak çalıştırılacak öğrencilerin çalışma süresi haftada maksimum on beş saati geçemez.
(2) Çalışma süresinin haftanın günlerine dağılımı, işin başlama ve bitim saatleri birim yöneticilerince belirlenir.
(3) Kısmi zamanlı öğrenciler, belirlenen iş saatlerinde işinin başında olmakla yükümlüdür ve iş saatleri bitmeden izinsiz olarak işyerinden ayrılamazlar.
(4) Kanunlarda milli bayram ve genel tatil olarak kabul edilen günlerde, hafta sonu, gece ve resmi tatil günlerinde öğrenci çalıştırılmaz. Ancak Daire Başkanlığından izin almak suretiyle çalıştırılabilirler.
(5) Kısmi zamanlı öğrenciler aynı anda farklı iki birimde çalışamazlar.
(6) Kısmi zamanlı olarak çalıştırılan öğrenciler, bu çalışmalarından dolayı işçi olarak kabul edilmezler. Çalıştıklarına dair belge verilmez.
(7) Kısmi zamanlı öğrencinin çalışacağı süreler yapılan sözleşmede belirlenir.
(8) Kısmi Zamanlı öğrencilerin 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu 4. ve 16. maddelerine göre hazırlanan İş Sağlığı ve Güvenliği Talimatnamesinde yerine getirmekle yükümlü olduğu temel iş sağlığı ve güvenliği kurallarına uymakla sorumludurlar.
(9) Kısmi zamanlı öğrencilere 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu uyarınca iş kazası ve meslek hastalığı sigortası uygulanır.
İşe başlama için gerekli belgeler
MADDE 11- (1) Kısmi zamanlı olarak işe başlayacak öğrenciler Daire Başkanlığının http://sks.balikesir.edu.tr adresinde bulunan aşağıdaki belgeleri hazırlar:
a) Başvuru Formu.
b) 1 adet nüfus cüzdan fotokopisi.
c) Yeni tarihli öğrenci belgesi.
ç) Disiplin cezası almadığına dair onaylı belge
d) 1 adet vesikalık fotoğraf.
e) IBAN numarası (Halk Bankası Balıkesir Şubesine ait hesap açılması).
f) Kısmi Zamanlı Öğrenci Çalıştırma Sözleşmesi (İşveren kısmı Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı tarafından imzalanacaktır.).
g) SGK İlişik Taahhütname Formu.
ğ) SGK Provizyon Belgesi (E-Devlet sisteminden veya SGK’dan öğrenci kendisi alacaktır.).
h) İş Sağlığı ve Güvenliği Taahhütnamesi.
(2) Birimler öğrencilere Daire Başkanlığı tarafından işe başlama tarihi verilmeden iş başı yaptırmayacaklardır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Ücret ve Ödeme Esasları, Görev ve Sorumluluklar
Ücret ve ödeme esasları
MADDE 12- (1) Öğrencilerin çalışma, ücret ve ödemelerinde aşağıdaki hususlara riayet edilir.
(2) Kısmi zamanlı öğrenciler, sosyal güvenlik yönünden 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununa tabidir. Bu öğrencilerin sigortalılık ve sigortalılığının işe başlamadan sona ermesine ilişkin bildirimleri Daire Başkanlığı tarafından yapılır.
(3) Kısmi zamanlı öğrencilere bir saatlik çalışma karşılığı ödenecek ücret, 4857 sayılı İş Kanunu gereğince, 16 yaşından büyük işçiler için belirlenmiş olan günlük brüt asgari ücretin dörtte birini geçmemek üzere Daire Başkanlığının teklifi üzerine Üniversite Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.
(4) Kısmi zamanlı öğrencilere ödemeler, aylık olarak Daire Başkanlığı bütçesinden yapılır. Kısmi zamanlı öğrencilere ait bir aylık çalışma ücreti, öğrenciler tarafından bildirilen Halk Bankasında açılan hesaplarına yatırılır.
(5) Çalışmaya hak kazanan öğrencilerin SGK girişleri bir gün önceden yapılır. SGK girişi yapılmayan öğrenci işe başlatılamaz ve kendisine ücret ödenemez. Geç bildirimler nedeniyle SGK tarafından uygulanacak idari para cezalarından ve öğrencinin maddi kayıplarından çalıştıran birimler sorumludur.
(6) Her ay, Kısmi Zamanlı Çalışan Öğrenci Puantaj Cetveli ilgili birim yöneticileri tarafından onaylanmak suretiyle düzenlenir. Birimler, önceki ayın 01-31 tarihleri arasını bir ay olarak kabul edip birim amirleri tarafından imzalanmış ve kaşe ile mühürlenmiş Kısmi Zamanlı Çalışan Öğrenci Puantaj Cetvelini ve Devam Çizelgelerini hazırlayarak, her ayın üçüne kadar EBYS üzerinden Daire Başkanlığına teslim ederler. Zamanında teslim edilmeyen puantaj cetvelleri için geriye dönük ücret ödemesi yapılmaz. Geciken puantaj nedeniyle yapılamayan ödemelerden birimler sorumludur.
(7) Kısmi zamanlı öğrenciler, çalıştıkları aylık toplam süre karşılığında ücret alırlar, ödemeler ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak yapılır.
(8) Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı tarafından Kısmi Zamanlı Çalışan Öğrenci Puantaj Cetveline göre ücret bordroları hazırlanıp ödenmek üzere Strateji Geliştirme Daire Başkanlığına teslim edilir.
İş tanımı ve iş değişikliği
MADDE 13- (1) Kısmi zamanlı çalışan öğrencinin yapacağı iş ve işlemler, çalıştığı birim tarafından önceden tanımlanarak belirlenir ve hazırlanan çalışma planı öğrenciye bildirilir.
(2) Birim yöneticileri gerek gördüğünde kısmi zamanlı öğrencilerin birimlerdeki iş değişikliğini yapabilir. Ancak kısmi zamanlı öğrenciler, birimlerin temizlik, taşıma vb. gibi ağır işlerde çalıştırılamazlar.
Kısmı zamanlı çalışan öğrencinin görev ve sorumlulukları
MADDE 14- (1) Öğrencilerin görev ve sorumlulukları şunlardır:
a) Kısmi zamanlı öğrenciler, çalıştığı birimin itibarını ve saygınlığını veya görev haysiyetini zedeleyici fiil ve davranışlarda bulunamaz.
b) Kısmi zamanlı öğrenciler, birim yöneticileriyle ve birimde çalışanlarla olan ilişkilerde saygılı olmak, işlerini tarafsızlıkla, tam ve zamanında yapmakla yükümlüdür.
c) Kısmi zamanlı öğrenciler, kendilerine verilen görevleri ilgili mevzuat esasları ve birim yöneticileri tarafından verilen talimatlar doğrultusunda yerine getirmekle yükümlü ve sorumludur.
ç) Kısmi zamanlı öğrenciler, işyerinde belirlenmiş bulunan çalışma şartlarına, iş disiplinine, iş sağlığı ve güvenliği kurallarına, yönetmelik, genelge, talimat gibi düzenlemelere uymak zorundadır.
d) Kısmi zamanlı öğrenciler, işlerini dikkat ve itina ile yerine getirmek ve kendilerine teslim edilen Devlet malını korumak ve her an hizmete hazır halde bulundurmak zorundadır.
e) Kısmi zamanlı öğrenciler, derslere devam yükümlülüklerini aksatmayacak şekilde, birim yöneticileri tarafından belirlenen iş saatlerinde işinin başında olmakla yükümlüdürler.
Birimlerin sorumlulukları
MADDE 15- (1) Birim yöneticileri kısmi zamanlı çalıştırılan öğrencilerin işe devam edip etmediklerini, sözleşme hükümlerine uygun olarak çalışıp çalışmadıklarını, verilen görevleri zamanında yerine getirip getirmediklerini ve diğer çalışma ilkelerine uyup uymadıklarını denetlemekle sorumludurlar.
(2) Birim yöneticileri bu Yönergede belirtilen belgeleri tam ve doğru olarak hazırlatarak zamanında Daire Başkanlığına vermekten sorumludurlar.
(3) Birimler, işten ayrılan öğrencileri, onaylı puantaj cetvelleri ile birlikte en geç üç gün içinde Daire Başkanlığına bildirir. Geç bildirimler nedeniyle SGK tarafından uygulanacak idari para cezalarından öğrenci çalıştıran birim sorumludur.
(4) Birim yöneticileri kısmi zamanlı çalıştırılan öğrencilerin işyerinde belirlenmiş bulunan çalışma şartlarına, iş disiplinine, iş sağlığı ve güvenliği kurallarına, yönetmelik, genelge, talimat gibi düzenlemelere uyup uymadıklarını denetlemekle sorumludurlar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Son Hükümler
Yürürlükten kaldırılan hüküm
MADDE 16- (1) 07.08.2024 tarihli 2024/20-3 sayılı Senato kararıyla kabul edilen Balıkesir Üniversitesi Kısmi Zamanlı Öğrenci Çalıştırma Yönergesi yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 17- (1) Bu Yönerge, Senato tarafından kabul edildiği tarihte yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 18- (1) Bu Yönerge hükümlerini Rektör yürütür.